21.11.2019

Eteenpäin työntynyt pää ja niskakivut.


Usein eteenpäin työntynyt pää (ETP) aiheuttaa turhaan huolia, sen pelätään olevan ns. ”huono ryhti” joka johtavaa päänsärkyihin, niskakipuihin yms. Jotkut ammattilaisetkin viljelevät näitä uhkakuvia siitä, miten pään etupainotteinen asento olisi automaattisesti huono asia ja se tulisi jotenkin ”korjata”. Jälleen kerran, vanhat uskomukset tarvitsevat päivitystä.

”Nuoret tuijottaa etukenossa puhelimia 24/7, se ainakin tekee niskan kipeäksi?” Tekstariniska on yleinen median käyttämä nimitys ETP:lle ja etukenossa puhelimen tuijottamisen oletetaan johtavan niskakipuihin. Tätä puhelimien käyttöä ja niskakivun suhdetta on myös tutkittu, eikä puhelimen käytön määrä tai niskan ryhti vaikuttanut niskakipuihin nuorilla [1]. Nuorilla on todettu ryhdin kertovan enemmänkin psykologisesta terveydentilasta kuin niskakivun riskistä [2].

”Jos minä istun kokopäivän tietokoneella, se varmasti johtaa niskakipuihin?” Ei välttämättä. Toimistotyöntekijöillä niskakipujen riskitekijöiksi on todettu: Tyytymättömyys työympäristöön, näppäimistön sijainti lähellä kehoa, yksitoikkoinen työtehtävä ja oma tuntemus lihasten jännittyneisyydestä [3]. Ryhdistä ei ollut katsauksessa mainintaa. Muistakaa istua rennosti asentoa vaihdellen, pitkäaikainen staattisuus voi vaikuttaa kipujen esiintymiseen ryhdistä riippumatta. 

”Tää on mulle enemmänkin kosmeettinen haitta” Olen muutaman asiakkaan kanssa puhunut tästä ”emännän kyhmystä” ja mitä sille voisi tehdä? En ennen ajatellut harjoitteilla olevan merkittävää vaikutusta ETP:lle tai emännän kyhmylle, mutta löysin katsauksen aiheesta jossa todettiin niskan ryhdin muuttuvan harjoitteilla [4]. Tosin pitää huomioida että ryhdin muutokset vaihtelivat melko rajusti koehenkilöillä ja ryhdin arviointi on usein haastavaa sillä ryhti voi muuttua päivän mittaan tai mielentilan mukana. 

Niskan ryhti on oireilevilla ja oireettomilla samanlainen, siksi ei voi väittää että ETP olisi syy ja juuri niskakivuille [5].

Vahvaa viikonloppua! 💪

Lähteet:

1. Damasceno ym 2018. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29306972 

2. Richards ym 2016. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27174256 

3. Jun ym. 2017. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28224291 

4. Sheikhhoseini ym 2018. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30584494 

5. Ghamkhar ym 2019.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30145129 


Ota yhteyttä


Varaa aika

Riku Rantanen

Osteopaatti

Urheiluhieroja

Personal trainer

info@rikurantanen.fi

044 5841842